Pages

Previous Entry Kena Baca Jugak :)

Sunday, 18 March 2012

DAY 61 (27/8/2011) - "Neighborliness of Hungarian"

*local / Hungarian folks dance*

owh SABTU YG SANGAT HAPPY..
sila la click READ MORE dibawah untuk cerita lanjut..



Harini aku pergi 1 acara / event kerakyatan..dlm bahse english nyer apa huh terma dia??
haha..english fail..

Event kejiranan untuk 1 town dipinggir 1 town lagi..haha,town,town,town..
aku memang xleh nak hafal nama2 town kt sini..susah sesangat nak sebut..patah lagi baca :p

GAMBAR2 DIBAWAH MENCERITAKAN SEGALA2NYA..
____________________

*temporary booth with wood-cabin style*
* booth selling an ice-blended drinks*
selain dari enjoy tengok gambar jer..aku rasa,ada lebih baik nyer kalau korang baca gak
EKONOMI PERBUALAN aku nih :p..

FOLKS DANCE

The term folk dance describes dances that share some or all of the following attributes:
  • They are dances performed at social functions by people with little or no professional training, often to traditional music or music based on traditional music.
  • They are not designed for public performance or the stage, although traditional folkdances may be later arranged and set for stage performances.
  • Their execution is dominated by an inherited tradition rather than by innovation (although like all folk traditions they do evolve)
  • New dancers often learn informally by observing others and/or receiving help from others.

HAHAHA!!
aku copy paste dr Wikipedia jer..
adalah SANGAT BAGUS kalau korang baca jer semua tuh..
sangat2 memberi ilmu tambahan bwt anda yg belum pernah nak tau :p

dah ler 1st time tengok jenis nih punya tarian..kena pulak DEPAN MATA yg betul2
terbaik dr kandang la * bak kata sorang pengomen tegar di blog nih :p *
muka masing2 klassik,suara,gaya tarian,musik semua 1 kombinasi terbaek dr kawasan kejiranan tuh..

KALAU IKUTKAN KEPALA GILER AKU memang aku nak menari sekali dowh..
tapi disebabkan nih tanah Eropah yg sangat berlainan dr negara2 dunia ketiga yg pernah aku pergi,
aku lupakan jer hajat giler aku tuh..haha
*lagipun dorang tengah rancak menari berkumpulan,aku nak menyebok celah mana pun xleh..silap2 kena tendangan padu maut dr boot hitam dorang tuh jer :p *
__________________________

*ready to take off*

pantas,bersemangat,cekap & harmoni musiknya dimainkan..
membuatkan kaki aku ikut hentak2..
eceyy..ayat bunga2 pulak aku nih..

kk,tujuan sebenar datang sini sebenarnya ada 1 slot yoyo show untuk pengunjung / kids kt sini..
___________________________

*some of the neighbourhood*
*the audience was delighted with my performance*

banyak la aktiviti rakyat yg dorang bwt kt sini..
antara yg menarik,
futsal…perghh boring standard…kk aktiviti lain..
____________________________

*OOF photo :p*

*boiling another pot on another*

ada aktiviti masakan cara tradisional pakai periuk besi..
periuk besi gantung atas kayu api..
kalau kita orang Malaysia tak pakai cara gantung periuk besi nih..
kalau ada kenduri orang kawin kita pakai kawah besar letak atas kaki besi jer..
______________________

* line of pots - looks like a witch-pot style :p *

tapi style dorang nih gantung atas rantai..
ada 1 cara lagi nk gaul masakan dlm bekas dorang tuh..
1 pakai senduk cam biasa gaul2 jer..
1 cara lagi dorang akan ANGKAT PERIUK BESI tuh..
pastu kasi PUTAR2 kiri kanan supaya makanan tuh tak melekat
kt periuk besi tuh..
wahh..aku sangat kagum tengok kelainan budaya kt acara2 camnih..
sangat2 suka acara2 camnih..
______________________

*twist the pot,preventing from the food stick to the pot*

antara masakan yg dorang masak,
daging khinzir masak kari/pedas kot haha..
ada sup sayur,ada semacam macam keping2 tuh dah lupa apa nama..tapi cam macaroni rasanya..
ada gak yg masak bertingkat..
herm…gambar menceritakan segalanya lar :p..haha
_____________________________

*neighborliness among them - preparing pork chop for Goulash soup*

ahh,ni ada 1 yg LEBIH MENARIK & aku tak menyangka langsung..

aktiviti teater/persembahan lakonan depan2 mata..
___________________

*announcer before they start their performances*

tak der pentas,takder mic,takder tirai2 gah bagai..
perform kt tanah lapang penonton duduk depan dorang jer..
perghh..serupa cam tengok citer Robin Hood..
org bwt teater depan2 mata..tradisional style..
aku rasa mesti ada nama cara persembahan camnih..
cuma,apa yeh??
*share skit kot2 korang ada experience yg sama*
___________________

*folks acting performances*

*simple & easy*
k lar..malas nak EKONOMI PERBUALAN panjang2 dah..
korang layan gambar jer la yeh..
owh!owh! btw aku ada shoot video..
tapi cam tak biasa kan..
korang folow la updates dr FB Page ApertureKU..
haha,nanti2 aku up video terbaru kt situ  :)

Wa’salam..
_____________________

"Passport to Europe : Nazri Arshad" - 3rd Month Blog Entry Started
Bagaikan hari2 anda berak tak cebok jika anda tidak komen sepatah dua kata atau 'LIKE' button dibawah itu selepas menyinggah di blog aku nih;)

2 comments: