Pages

Previous Entry Kena Baca Jugak :)

Friday, 26 August 2011

DAY 28 (25/7/2011) - "iLmu Bersepah,Bukan Kedekut,Tapi Berusaha"

* sajer snap *

hari ISNIN..hari ni hari ke-28 di TANAH EROPAH - Hajduszoboszlo..
leceh nk tulis ejaan yg sebenar sbb dlm Hungarian language ada banyak sangat huruf yg ada titik2 kecik dgn tanda koman ntah mana2 bersepah2..haha

KEKEJAMAN BERULANG..komen lagi kalau korang rasa boring membaca 3 entry dlm SEHARI! haha!


korang baca dulu ENTRY DAY 27 sebelum baca entry harini ok :)
harini cuti..duk kt rumah jer kitorang..nak keluar jenjalan g town Debrechen memang MALAS..badan penat..
tambah2 lagi pulak hari ni HUJAN DARI PAGI membawak ke lewat petang…
PERGHHH!! sejuk giler lagi la malas nk bangun dr katil! hahaha

disebabkn keadaan wi-fi yg dipinjam dr Hotel Silver sebelah Hotel Bunggal├│ kitorang nih
TERAMAT LA LEMBAB macam anjing tempang jer..
kalu ckp mcm siput tuh x logik pulak kan..
sbbnyer..wifi hotel nih kalu donlod kadang2 boleh berdezup perginya..
tapi kalu buka web browser bole jadi sangkut laptop..
tak faham aku..laptop aku dah zaman tok kaduk kot..itu pasal susah nk tarik wifi..
Diego,Danial & Fabian punya laptop steady jer…siap bole video chat lagi tuh..
dlm jamban sambil berak pun bole video chat lagi!…cam harem..
_____________________

* dah naik muak tengok nih selalu tiap2 petang *

aku tak nak buang masa..aku tumpukan perhatian dgn menyiapkan video wedding si Bajee..

sorry bajee mengambil masa yg terlalu lama..

punya la focus bwt tuh sampai membawak ke TENGAH MALAM!..3am kot kalu x silap bwt tapi x siap2 jugak..haha
sambil buat video,sambil belajar trick2 baru..sambil2 tuh belajar teknik2 nk edit video..
itu pasal la x siap2..haha
tapi kalau aku main BUBUH jer footage kang jadi sampah pulak hasilnya..
aku x suka bwt kerja yg memerlukan perincian nih dibuat dgn sambil lewa..
aku suka bwt kalau boleh habis baek lah!
sambil2 edit tuh dok cari ilham gak..camner nk kasi video nih lebih menarik dgn idea2 baru..
nak idea fresh kena la tengok video2 org lain..
music video pun boleh mendatangkn ilham2 baru tau..

ilmu & kreativiti tanpa batasan di www.GOOGLE.com
hahaha..
_______________________

* tinggal kenangan jer la duk sini 10 hari jer *

harini semua sibuk NGADAP LAPTOP jer..
mentang2 dah ada internet..semua sibuk berbisness sendrik2 haha..
cuba kalau xder wifi…
kalu x taido jer kerjanya si Diego tuh..
fabian & danial plak dgn coffee nescafe dorang..
xpun kopi cap brazil tuh..perghh..sedap2..

hermm…harini nak citer pasal kerja edit2 video la..
memangdangkn aku tengah sibuk edit video kan harini..

aku pelik & tak faham lar..
RAMAI KAWAN2 & ORANG yg bertanya kt aku..
dan mintak aku ajar dorang EDIT & SHOOT VIDEO..

kalu yg betul2 tak der basic pasal perkomputeran tuh memang sah la susah nk ajar..
tapi nih dorang2 dr yg berlatar belakang kan KAMERA & KOMPUTERAN..

aku nih pun bukan berlatar belakang kan IJAZAH & DIPLOMA art & perkomputeran tuh pun.
bukan pakar mana pun..ilmu yg ada pun cetek jer..
tapi yg bertanya mintak tolong ajar tuh BERSUNGGUH2 nk aku ajar..
kononnyer aku nih HEBAT & PAKAR lar..:p

hermm..bukan nk kedekut ilmu yer kwn2..tapi mcm yg aku cakap tadi..

“ilmu & kreativiti tanpa batasan di www.GOOGLE.com”

kalau x silap aku..sejak aku memiliki laptop sendiri nih la penyebab aku dpt banyak ilmu2 baru dlm dunia digital & perkomputeran…
cari jer dlm tenet tuh bersepah2..
yg penting USAHA tangga escolator penggerak kejayaan..

jalan terakhir pun aku akan tanya mmber2 terdekat jer camner nk guna tools2 dlm edit2 tuh..
dah tau skit yg lain google sendiri balik..nak kasi tajam lagi skill..*tapi tumpul gak lagi*
_____________________

* random shot *

1 lagi cara camner nk bwt sesuatu kerja digital kita tuh menarik & terbaik untuk diri sendiri setidaknyer…

>> Kita tengok hasil2 kerja orang lain..tengok hasil kerja dr mereka2 yg TERBAEK dlm bidang masing2 tuh..
paling hampeh pun cuba TIRU BALIK camner dorang bwt..
kalu ada idea sendiri baru gunakan konsep orang lain tapi dgn idea & olahan sendiri..

1st TIRU JER BULAT2 kalu dah pemalas..
2nd OLAH balik dr idea asal dorang tuh dgn interprestasi sendiri

*ok,apa yg aku merepek tuh.bahse tinggi sangat*

camtu jer caranya aku belajar bwt benda2 nih..
kalu aku tengok sesuatu benda tuh menarik,aku pikir balik..
___________________________

* badan dah chubby,sangat CUTE pakai baju camnih :) *

“camner dorang bwt camtuh?”
pastu google cari camner nak dptkn hasil seperti dorang..
haaaaaaa….dr situ kan pembelajaran telah berlaku dgn tanpa sedarnya..
korang akan belajar dgn cara sendiri..

jgn la asyik Faceboookkk jer…TWITTERRRR jer DOploPATjam..
cuba tiap kali korang CLICK mouse tuh,cuba click cari benda2 yg ada memberi ilmu & info untuk diri sendiri..

kwn2 yg berlatar belakang kn PAKAR KAMERA pun 1..
kamera jer beribu2..
gadjet bersepah2..
edit gamba GEMPAK..
job BERSEPAH2 sampai x menang tangan..*kalu bole pakai kaki*

tapi kena jer tengok idea baru dr orang terus nak mintak org ajar…
aduhh…kemon bro..
ASAS dia korang dah ada dlm tangan tuh…
OLAH balik jer ke bentuk yg lebih kreatif..
________________________

* awan yg sangat OSEM katanya *

ada kes *standard* dimana seorang videographer yg bekerja dgn NSTP yg slalu bwt video wedding..

RAMAI mmber2 & anak2 buah dia mintak dia ajar ilmu2 videography..
dok jinjing laptop dtg rumah bagai..sampai ada yg punggah CPU dtg rumah tuh!
lassttt sekali BILA DAH pandai..
dorang pijak balik KEPALA tok guru..
kacang lupakan kulit la org2 melayu katakn..


k,dah lah…malas nk bebel panjang2..tauu ramai yg boring baca bebelan aku..haha
sambung lagi esok2:)

follow ME at FB kalu masih belum LIKE :P


owh2!! ITU HARI ada citer pasal nak bwt video response MAT LUTHFI kan??..haaa ini DAH SIAP DAH! pendek jer tapi nk siapkn punya la LIAT!


LIKE jer dah cukup kalau takder idea nak tanya kt comment box di ATAS tuh :)

0 Comments:

Post a Comment