Pages

Previous Entry Kena Baca Jugak :)

Saturday, 13 August 2011

DAY 15 (12/7/2011) - "Debrecen Trip,Lego & Jamban"

* yeayy HARINI nak g Debrecen *

*sengal giler entry nih xdpt nak up semalam..ngantuk+penat giler..tido sambil duduk..laptop kt riba jer..huhu*


kalau la aku nih boleh membaca BURUJ2 di angkasa tuh..senang untuk aku ceritakn disini betapa indahnyer langit waktu malam di Hajduszoboszlo,HUNGARY..
*perghhh..ayat tak bleh blah haha*



kt .kg.subang mana nk dpt langit yg cerah mcm nih…lebih kurang KL jer kg.subang tuh..
so,far last dpt tengok view langit indah camnih kt PERHENTIAN itu hari jer..huhu

cuma yg boleh aku kongsi & bole baca melalui langit adalah BULAN SEPARUH PENUH…terang berkilat! haha..anjing kt seblah bilik pun duk mengaum bagai nampak hantu di bulan..
tampo kang..kalu suara merdu xper la jugak..
mmg nampak jelas la bintang2 kt langit tuh..
ada bentuk2 buruj cuma aku xtau buruj apa ker tuh..hehehe..

* sempoi jer..ni untuk entry SEMALAM sebenarnya *
haih~penat betul baru jer lepas kemas beg aku..semua barang kasi sumbat masuk luggage semula…
BUKAN NAK BALIK MALAYSIA DAH….
tapi esok pepagi lagi kitorang semua nak BERHIJRAH tukar dr private villa/house nih masuk ke HOTEL SILVER…hampat mintang (4bintang) wooo!!
hope service & condition dlm bilik/penthouse kitorang tuh pun nnti hampat mintang jugak ler..
mintak2 la Daniel x amek bilik hotel yg biasa2..aku paling kurang nk apartment/suite untuk 3,4org duduk punya…

paling koman pun penthouse jer la..hahaha
eh2…jgn korang anggap aku nk demand melampau..haha,ni standard yoyo promotion kalu kitorang bwt…xder la penthouse yg gempak2…tapi complete perabot & dapur punya apartment style la dlm hotel tuh nnti…untuk 3org duduk selama 3bln punya..
cam kt Bolivia 2007 dulu kitorang dpt penthouse hotel 4star…puas hati la..ada balkoni luas bole main takraw punya size haha..
________________________

* budak kecik seblah aku tuh PATRICK *
*beli beer kt kedai runcit kt bus station tapi
dia kasi dlm cawan besar! *






































aku ni paling malas nk kemas beg…sbb nyer tiap kali aku kemas beg atau kemas barang2 mesti nak terperinci sangat..
kadang2 x sedar sejam lebih amek masanya..huhuhu…
sedangkn lepas kemas esok masuk bilik terus keluarkn balik..choiyyy buet ponek ajo..

Diego lagi sempoi..campak jer semua baju2 dia dlm luggage..haha.lepas aku tegur suh lipat elok2 baru dia nak lipat semua…
Fabian lagi relax..x bwt apa2 pun…mungkin esok pagi2 dia campak jer semua kot..haha


SEHINGGA PERINGKAT INI…INGIN AKU NASIHATKAN SEKALI LAGI & BERUANG2 KALI LAGI..
kalau anda jenis x suka membaca panjang2 yg syiok sendiri…sila la surf fb anda jer..
sya mmg suka tulis panjang2 mcm diari..sbb sya nk bwt penulisan ni sebagai 1 lipatan sejarah dlm hidup sendiri..
salah eja nampaknya disitu..bukan BERUANG TEDDY OK…tapi BERULANG2…hehe
_________________________


* ladang Bunga Matahari menjadi hidangan permandangan *

hari ke-15 hari ni seperti yg dirangcang…kitorang gerak g Debrecen (sebutan dia DE-BRET-SEN)..
“SEN” tuh sebutan macam SENi..bukan SEN syiling tau..huhu..

365forint..tambang naik bas..RM5.80 untuk pergi..balik pun sama harga gak..
time dlm bas sepanjang separuh perjalan otw ke Debrecen tuh aku duk sembang dgn sorang budak kecik laki2..
umur dlm 8,9thn kot..PATRICK kalu x silap aku nama dia tadi..
dia pandai berbahasa MAT SALEH..English gitu..hehe..
tapi bila aku tanya pasal “where is the SHOPPING MALL in Debrecen??”
dia terpinga2 aku plak dok ulang2 soklan sampai kasi dia fhm..
dia jawab slumber katak jer.
“ooooo…TESCO have very near to city”

* locker dia transparent?? x pasal2 kena pecah *

*suasana dalam Forum  *
HAMBIK KAU! hahaha..tesco pulak jawabnyer..hermmm,bagi aku mungkin dia masih kecik belum tau lagi apa itu SHOPPING MALL tempat mude remaja berpeleseran haha..
xper2,aku sendiri x expect dorang ada mall besar2 cam kt KL tuh..

Patrick stop kt Ebes..separuh perjalanan bas yg kitorang naik tuh..
sampai jer kt station town DEBRECEN…apa lagi,mode sebagai TOURIST berubah…
kena jadi mcm seorang PELANCONG..jgn poyo cam local pulak..haha
xtau jalan bertanya..jgn ngade2 nk main redah..nanti sesat jalan bertanya jugak akhirnya hahaha..
_________________________

* keter BESI *
* pandai baca sendiri kan?? haha *
* tuh dia lengkap kot *

dah tanya2 akhirnya sampai kt pusat bandar..ala jln kaki 5min jer rupanyer dr stesen bus tuh..haha
k,aku kasi idea supaya kita jalan dlm bentuk bulatan/TAWAF KELILING TOWN pastu masuk pusat tengah2 baru balik terus..
Fabian & Diego ngam jer.haha
jln ke kanan pergi paling hujung jalan & naik ke area atas & terus ke arah kiri pusat bandar sampai la kitorang jumpa SHOPPING MALL yg disangkakan JAUH GILER tuh..haha
dr jln yg kitorang TAWAF tadi mmg bapak jauh la..siap jln masuk area rumah2 org kitorang tadi..haha
Tapi dr pusat bandar atau dr stesen bus,TAK JAUH PUN SEBENARNYA SHOPPING MALL TUH…cis2 bededah betul!
xper2,biar penat janji puas hati dpt jln2 keliling town..
sama gak cam kt Buenos Aires,Argentina dulu…aku dgn sorang lagi mmber aku jalan tawaf BAPAK JAUH untuk balik ke hotel tengah2 mlm..hahaha
_________________________


* permandangan depan Forum *

*kita kembali ke DEBRECEN*

ok la not bad Mall dorang…FORUM namanya..
cam xder nama lain ker nak kasi nama shopping mall..hahaha
aku rasa mall dorang nih baru dlm 2,3thn baru buka kot..
sbb kondition keliling dia cam baru BERSIH jer..
xder lagi tanda2 kotor..
lebih kurang cam Summit USJ jer kot besar dia…
tapi x banyak aktiviti dlm mall tuh..
movie aku x nmpak,bowling cam xder..
haaaa….ni nak citer pasal toilet dorang…
haha cam xder citer lain kan? JAMBAN jugak aku nk citer..haha
____________________

*Lego STAR WARS section*
*UUWEEEKK!! with Unkle Albert*






































bayar 50Forint masuk toilet..80sen jer..mahal gak la..haha
mula2 aku cam konpius,,eh,dah bayar duit mana nk masuk toilet laki? toilet pompuan ada pintu..
aku tengok papan tanda dia ada besar tepi aku…tapi cam xder tanda2 wujudnya tandas lelalki..
aku melawak la kt dorang tarik pintu yg berpapan tanda tuh..
sedangkn kalu kita tengok,pintu tuh MEMANG SERUPA PINTU MASUK STORE
kiri kanan pun dinding biasa jer..
sekali buka,MEMANG BETUL TOILET! terkejut aku sbb ingtkn bilik store yg aku buka tuh..
x tau plak belakang pintu tuh ada tandas besar..
itu baru pelik NO.1
pelik yg seterusnya….dah masuk dr pintu tuh aku tengok…eh,kenapa ada sinki cuci tangan jer nih..
style dah style dah sinki dorang..
tapi pelik mana jamban dgn tempat menyiram gamba katak tuh??haha
ada sebijik lagi pintu mcm tadi..sama gak,SERUPA mcm pintu store atau pintu untuk maintainance punya bilik jer..haha
sekali buka…laaaaaaaAA..5 bijik jamban dgn tmpat kencing berdiri dlm bilik tuh rupanyer…hahaha
pelik betul patition toilet dorang nih..mcm xnak bagitau orang lain jer jamban dorang katner..hahaha
_________________________

* seblah kiri tangan adalah pintu masuk toilet yg serupa cam pintu store jer *
* seblah kiri tangan adalah pintu keluar,selbah kanan tangan pintu g masuk jamban *

tutup citer pasal jamban…pung!pang!pung! kedebang!…530pm terus keluar g street..nak g CITY CENTRE..
5min jln kaki…..TADAAAA!!…depan mata tersergam indah sebuah kota DEBRECEN..
2nd LARGEST CITY IN HUNGARY…220km to the EAST from BUDAPEST..(budapest adalah city terbesar)

waaa….aku KAGUM! ..rasa cam sampai ke France,Rome camtuh la gayanyer..haha..
town dorang penuh dgn building2 lama…semua tempat kt central Debrecen pun camtuh gak..
cuma kt CITY CENTRE nih lagi lawa la bangunan2 dia…
____________________

* betul2 kt centre depan dgn Tram *
*Hotel*
* menuju ke pusat bandar dr Forum *
* gambar paling hampeh *
* salad / coleslaw kfc - rasa SANGAT fresh sbb x sesedap cam KFC Malaysia *
tung!tang!tung!ketang!..amek gamba jadah semua tetiba nk balik tuh jumpa dgn sorang mamat Brasil..
Diego kenal dia beberapa hari tuh…
dah senegara apa lagi..kamceng la..haha
Felipe namanya…umur baru 16thn..pemain BOLA SEPAK KELAB DEBRECEN..under 18 punya player kot..
beb,DEBRECEN punya football club adalah 1 of the top football club in Hungary dowh..
dia baru 4bln kt sini..tapi abg dia dah 4thn kt Hungary..main untuk club yg sama gak..tapi PRO FOOTBALL PLAYER…perghh…
Brasil punya org dtg sini main pro football scene..mau meledak skill dia..hahaha..
______________________

*Felipe - Junior Football player(baju hitam kanan skali)*
* street nih ada banyak clubbing2 yg BEST *

k lar…x banyak bwt benda lepas jumpa si Felipe tuh..dia bwk g jalan2 skit pastu terus kitorang balik Hajduszoboszlo…
naik bas yg sama gak…tapi dlm bas tadi…kitorang semua TERTIDO..haha penat berjalan sial..pakai kaki pulak..
____________________

* jadual waktu untuk bas tiba & bertolak *
- bwt2 faham sendiri jer

x berani nak try naik Tram dorang..
sampai rumah lepak2 mkn2,kemas2…aku pun boring..
la ni dah 4 pagi..cam biasa,matahari dah nk terbit kt luar tuh..
aku nk masuk tido dah….sat g nak bangun awal..nak pindah masu hotel pulak dah..

ok la geng..memandangkn vidblog/travelouge aku dah habis untuk season 1..so aku upload gamba jer la untuk entry kali nih..x banyak la aku masuk kn dlm Blog nih…
nak lebih lagi..korang jgn lupa masuk www.facebook.com/ApertureKU ok..CLICK LIKE kalau anda masih BARU disini..ajak kawan2 lain jugak :)
INGAT,tiap2 hari ada entry baru..LEPAS NIH TERUS UPDATE ENTRY DAY 16

__________________

* gambar terakhir sebelum PINDAH keluar dr sini *
- bermulanya 'pengembaraan' hidup yg lebih mencabar
bye mau tido la kawan2 ku:)
thx Wasalam



bagaikan berak tak cebok hari2 anda kalau korang tak click LIKE entry nih ;p..
*eh korang perasan tak kt bawah tuh pun ada LIKE button dr GOOGLE PLUS*


0 Comments:

Post a Comment