Pages

Previous Entry Kena Baca Jugak :)

Thursday, 25 February 2010

Putrajaya Challenge Park

ni aku nak citer skit pasal 1 pusat sukan extreme yg baru dibuka secara rasminyer pada 10/01/10…cambest jer tarikh tuh..sebelum kita citer lebih lanjut pasal time dia buka tuh,aku nak citer skit kira2 setahun yg sebelum tuh..sebelum dorang buka lagi..


Taman Cabaran Putrajaya,itu ler nama yg diberi kt tempat sukan lasak@ekstrem yg berlokasi kt persint 5 nih…jap2,aku pun dah lupa persint 5 ke 20..ala lebih kurang ler..janji sampai kalu korang cari..bwt sakit hati jer kalau nak citer pasal lokasi TEPAT pusat sukan nih..ramai org confuse camner nak dtg tempat nih sbb lokasi dia tu tak berapa strategic bagi pemikiran orang2 awam…(bagi aku lar)..sebab tak strategic adalah sebab dia cam terlalu jauh dari pusat tumpuan org awam..xper la,ada pro’s & con’s dia gak..


Bulan pose 2008 aku dgn beberapa member2 climbing dah try panjat kt situ..memang letih gila ar climb time bulan pose,tambah plak xder sistem pengudaraan yg baik (disebabkan belum buka lagi)..tambah plak tu time tengah ada org tengah renovation pasang pintu,memang berdebu+berpasir berterbangan lar..dah serupa tahanan penjara Quantemala dah climb sambil bungkus kepala dgn baju..


Masa berlalu,setelah setahun pelbagai spekulasi org ramai buat mengatakan tempat tu bakal dibuka beberapa bulan selepas dr bulan pose tu..tapi tak jugak buka2..geram jer aku org duk citer tentang bila nak buka tempat tu…last2 buka juga akhirnya pusat memanjat tu pada bulan September 2009 (kalau x silap aku lar)…dia buka lepas raya aidilfitri..


skang ni nak citer pasal competition yg dorang ada anjurkan pada 10/01/10…dorang bwt comp tu bersempena majlis pelancaran pembukaan Taman Sukan Lasak Putrajaya yang terdiri daripada Wall Climbing,Skate Park & Mountain Bike…bagi aku comp ni adalah yg paling HOT lar untuk membuka lembaran baru tahun 2010..hadiah dia memang menarik..daripada Flyers yg telah diedarkan,untuk comp tuh dorang kasi Cash Money sebagai hadiah tempat pertama sampai tempat ke-6….comp plak Novice top-rope jer..semangat ler aku join..hahaha,aku tak meletakkan harapan tinggi pun untuk menang ker apa..janji dpt masuk final atau dpt top-10 pun dah ok dah bagi aku..dorang buat comp skate,inline,mountain bike,bmx flatland & park…memang best lar,semua acara ada..


Ramai gak member2 yg mempertikaikan penyertaan aku dalam kategori Novice nih..dorang kata aku dah x layak lar,novice tua lar,aku ni hebat lar apa semua camtu la…nak ikutkan aku baru climb setahun setengah jer..pastu baru join comp 2 kali jer..camner bole dikatakan hebat plak??..kalau nk kata aku hebat masih ramai lagi peserta2 yg lebih hebat dari aku yg turut serta…lagi 1,kalau aku hebat sah2 aku dengan mudah boleh menang 1st place…


Tapi,aku kesian gak pada peserta2 yg datang dari jauh…cam geng2 climber kedah.ramai gak dorang turun tapi yg dapat join hanya beberapa org jer..kesian dorang,jauh datang tu oi untuk support event camni…ada gak mmber2 yg tak dpt join sbb lambat daftar,pastu ada gak sebab org kata dia dah hebat apa semua tu lar…tapi tetap juga ada beberapa muka2 yg jarang kelihatan join comp nih..ada yg turun dr singapore,geng2 climber cina pun ramai gak yg hebat2 aku tengok…


Mula jer comp,aku cam cuwak skit lar,sebab konsep dorang hanya sekali attempt jer..dah jatuh kira batal & disqualified terus…so,memang aku climb dgn cermat la..untuk pusingan kelayakan & semi-final memang cermat habis aku climb..no rushing man..janji sampai itu jer..tapi kesian kt mmber2 yg kecundang awal2..rugi la dorang sebab kecundang kt last hand hold plak tuh,qualifying round plak tuh oi..


Aku dpt masuk final,so hati dah debar habis dah..aku ushar route cam ok jer bole climb la kot…tapi yg buat lagi tambah debar sebab giliran aku hampir2 last..dah tu kalau ramai climber yg sampai top,dorang akan ambil kira dari catatan masa terpantas plak..perrggGGHHHhh!!!…lagi ler aku cuwak!..aku tanya kt belayer braper ramai org dah sampai top?dorang kata dah 4,5org sampai top…SO,turn aku panjat..aku kena la panjat laju skit sebab nak challenge masa dorang…HA,HA…time aku panjat memang rushing giler,tapi xder la cam main speed climb..just x control energy lar..main panjat cepat2…kira2 kurang dari 4 meter dari top,aku dah pump..tangan dah lenguh,peha plak cam kejang skit..pastu aku membuat keputusan muktamad,aku x moh habiskan sebab aku pikir2 buat per aku panjat bagai nak gila kalau x sampai gak..(ni bukan putus asa ok)…sambil tu gak aku ada pikir camni..”kalau aku x menang top 3 ok jugak kot.so next time aku bole join comp novice lagi”..AHAHaHaHAAhahHAahhAHah….so aku dah pikir camtu aku rasa lebih baek aku turun jer…time nak turun tu sempat plak aku mintak ‘tight’ kt belayer!..hAHahAH!!..MEMANG LAWAK lar kalau time comp mintak ‘tight’ plak..dah tu aku pasrah gak sebab ko kena fall baru bole lower..so aku fall jer la sebab dah x larat dah..(aku ni jenis takut fall!HAHA)…sampai bawah kena gelak jer dgn Ijat dgn org2 lain..haahaha!!..bikin malu jer..


TAMAT CITER PASAL CLIMB…skang masa yg ditunggu2..aku dah pikir,kalau x dpt menang pun xper la..janji dpt top 10 pun dah alhamdulillah..skali time tengah umum nama pemenang aku dengar nama aku berkongsi tempat ke-4 & ke-5…sebab pointing sama..pergghh..seronok gak aku dengar sbb dapat gak top 6..sebabnyer dapat ler jugak duit memang,berbaloi lar aku datang pagi2..


senarai hadiah


1st - RM600..

2nd - RM450..

3rd - RM300..

4th - RM200..

5th - RM150..

6th - RM100..


so aku dok pikir2 tak kisah la dpt tempat ke 4 atau 5..janji dapat DUIT..bayar balik penat lelah+duit pendaftaran+air+roti+minyak aku..AHahAhaH!!


nak jadi bertambah seronok citer ni time aku naik pentas untuk amek hadiah..


1)aku tersalah amek hadiah tempat ke-3 plak…


2)budak bmx semua tanya kt aku “mana stokin kau??”..aku buka beg hadiah tu nampak ada stokin jer dlm tuh..HAMPEH GILER HADIAH!..dah semua bantai gelak atas pentas!..


3)so aku tukar beg hadiah aku dengan no.5 yg betul…dah amek aku cek balik kt dalam lagi HAMPEH!..nunnnnnnnnnnnn di hujung ceruk buju beg aku yg besar tu hanya ada seutas KEYCHAIN RIPCURL..dok cari2 envelope memang xder la..pelik gak aku tengok hadiah cuma benda tu jer..xder envelope duit seperti yg AKU HARAP2 KAN..


time lepas amek2 gamba kt atas pentas tu aku tanya jer event krew yg bertugas dok kasi2 hadiah tuh…aku tanya dorang mana hadiah duit untuk no4 sampai no6??….dia hanya berkata “hadiah duit untuk no.1 sampai no.3 jer bro”…


PERGGGGGGGHHHHHHHHHHHH!!!!!!!! BENGANG GILER AKU BILA DIA BERKATA BEGITU…dah amek hadiah kt atas pentas baru dorang nak inform kt semua pemenang bahawasanya hanya no.1 sampai no.3 jer dpt hadiah duit…..celaka betul,asal x inform awal2!!!??…dah la kt flyers dorang dah dok canang2 hadiah no.1 sampai 6 dpt duit..aleh2 dah kt atas pentas plak dorang kata x dpt…perghh,bengang giler aku..bukan aku sorang jer,budak2 BMX,skate,inline, arrgghh…senang kata semua pemenang no.4 sampai no.6 la tak puas hati..


hadiah yg mereka dapat diatas pentas


1st - RM1000!!!…beg putih yg besar dr ripcurl & (apa yer dorang dpt lagi..baju kot)

2nd - RM500 beg putih hampeh tuh & wallet ripcurl..

3rd - RM300,beg putih,Cap ripcurl..

4th - Beg putih hampeh tu & stokin ripcurl berharga RM12..

5th - Beg putih hampeh keychain Ripcurl berharga RM26

6th - Beg putih hampeh tu jer kot..aku xtau apa lagi ada dlm beg tu..rasa2 kosong jer kot..


mamat cine yg dpt no.3 tu dpt cap ripcurl warne pink,dia x nak so dia kasi kt aku jer…tapi yg buat aku gelak besar sebab hadiah no.4 tu..ada ker dorang kasi stokin jer??..AHahAHahAHa!!!..x pernah dlm seumur hidup aku hadiah dpt stokin jer..tambah dgn beg putih besar tuh..dah tu harga stokin tu lebih murah dari keychain aku yg kecik nih..keychain aku ni sebenarnya adalah bottle opener..so berguna la gak hadiah aku nih..atleast ko bole tayang kt org hadiah ko,pastu bole tahan lama…nak dibandingkan dgn stokin tuh??…pakai 10 kali dah busuk pastu x lama pastu mesti dah koyak ker…nak tayang kt mmber xkan nak buka kasut kot?! “haaa…ni la yg aku menang!..panjat 3 route aku dpt stokin RM12 jer…”ahAHahahAH!!!..


organiser kata hadiah no.4 sampai no.6 dorang bawak ke depan untuk kasi kt no.1 dgn no.2..cam siot jer,apa punya konsep lar?!!?..amek hadiah duit org lain untuk kasi UP hadiah duit kt pemenang yg lain…sponsor gempak,ada ripcurl ntah apa lagi semua..pastu Putrajaya punya goverment plak tuh yg anjurkan..aduiii..bikin malu betul la..1st event buat camni…mana bole nak dimaafkan walaupun ni pertama kali event dr dorang…tapi,org2 kuat dibelakang tabir tu dah berapa ratus kali pulak bwt comp??…xkan x membantu langsung pengalaman yg pernah ditimba dr dulu tuh??…


balik dr comp tuh budak2 BMX lepak Shah Alam Extreme Park..aku pun turun gak,sajer lepak2 sembang balik pasal comp tadi…

macam2 gak dorang tak puas hati…siap bole buat lawak plak tuh,


”ko amek stokin ko tuh bela dlm aquarium dowh!..bole beranak pinak tuh!” ahHahHA..bodoh jer..


ada lagi…”6 tahun aku main bike,setup basikal jer dah RM6000,last2 menang dpt beg kosong jer..”


so,nak diikutkan aku ni kira bertuah lagi la kot kalau nak dibandingkan dgn budak2 lain…dorang main BMX lagi ganas,terbang2! pusing2! jatuh bagai nak giler…tapi hadiah dpt camtu jer…aku plak climb 3 route jer..dpt keychain..kira ok la kot..aHAhahA..cam rugi jer bagi dorang..


dorang siap x puas hati pasal makanan yg organiser sediakan…budak2 BMX tak puas hati sebab makanan BANYAK giler dorang sediakan,tapi dorang kata hanya untuk krew yg bertugas jer…aleh2,makanan tu terbazir camtu jer..


TUTUP CITER PASAL COMPETITION…


skang aku nk citer pasal tempat sukan lasak tu plak….ni pasal Bendera MALAYSIA….seminggu sebelum comp tu aku dah kasi cadangan kt krew tempat wall climbing tu untuk gantung bendera Malaysia yg besar dlm 10 biji ker kt tempat2 yg bersesuaian..aku ckp kt dorang tujuan dia adalah…”ni la masanya kita nak promote tempat ni ke mata dunia..so,bila orang amek gambar akan terselit lar bendera Malaysia tu di background dia..nanti bila org luar tanya kt mana comp wall nih? dorang dah bole tengok ada bendera kita dlm gambar tuh..tak ke bangga bila bendera kita ada dlm gambar tu?!..”


bagi aku lar,ni cara palinggggggg SIMPLE untuk promote negara kita..melalui gambar jer org dengan senang tau tempat yg hebat ni ada kt Malaysia..org kata climbing wall kt putrajaya tu “the biggest in Asia”..katanya lar…so,rugi x bila org luar just tengok gambar tu tanpa bendera Malaysia?..


kt Skate Park lagi ler hampeh…aku nampak bendera Ripcurl jer BESAR..dgn bendera2 sponsor lain…bendera wilayah persekutuan putrajaya ada skit jer dorang gantung kt area2 pentas kot..itupun kecik jer..kt dlm area wall climbing memang hampeh ler,xder bendera Malaysia langsung!..


tapi sejak 2,3 minggu ni baru aku ada perasan kt area wall climbing tu baru nak gantung bendera…tapi bukan bendera Malaysia lar…hanya bendera Wilayah Persekutuan Putrajaya jer…itupun kecik pastu gantung pada lokasi yg x berapa nak sesuai..Bendera Malaysia ada dorang gantung,tapi kt area bengkel dorang..aduhhhh…rugi nyer..saper la nak bergambar kt bengkel…bayangkn lar,bila pelancong luar dtg climb kt tempat tuh..mesti nak bergambar kan..tapi hanya GAH pada background dinding jer..xder plak bendera Malaysia kt belakang dia..kalau ada terselit besar bendera Malaysia sebagai contoh,mesti teresa bangga bila dorang tunjuk gambar tu kt kawan2 negara dorang…kalau pulak gambar tu masuk surat khabar ker,masuk internet ker..atau apa2 sumber pengiklanan baek cetakan mahupun internet,mesti bangga bila org luar berkata…”ooo,this is Malaysia!”


dah ler,malas aku nak citer pasal tempat nih panjang2…buat penat jer menaip panjang2..nasihat aku ler,bertindak sekarang..jangan amek masa yg panjang untuk memperbaiki kesilapan…tambahkn mutu & kualiti..inilah masanya kita nak tunjuk kt dunia yg kita pun ada product yg bertaraf dunia..


sebelum aku tamatkan posting kali nih,just nak minta maaf awal2 pada mana2 pihak yg terasa hati..bukan aku nak condemn korang,amek ini sebagai pandangan umum..untuk memperbaiki kesilapan..ok Adios..


0 Comments:

Post a Comment